6/5/2018

Fintech uzņēmumi un bankas: konkurenti vai sadarbības partneri?

Fintech uzņēmumi un bankas: konkurenti vai sadarbības partneri?

Šodienas finanšu vide mainās ļoti strauji, un ir novērojama ideoloģiska biznesa vērtību un principu sadursme starp tradicionālajām bankām un alternatīvo finanšu pakalpojumu sniedzējiem – starp jauno un veco. Par šīm biznesa darbības formām ir izvērtušās diskusijas publiskajā telpā, kur viena nozare tiek asociēta ar nepārbaudīto, nezināmo, sarežģīto, bet otra ar principiālismu un birokrātiju.

Finanšu nozare atrodas uz tehnoloģiskās revolūcijas sliekšņa

Tieši šobrīd redzam, kā mainās cilvēku maksājumu veikšanas paradumi – mēs arvien biežāk izvēlamies monētas un banknotes atstāt mājās, mēs vēlamies kredītus saņemt minūšu, nevis stundu laikā. Personīgās finanses un to plūsma pārceļas uz digitālo, tiešsaistes vidi. Ļoti strauji mainās forma, kā cilvēki saskaras ar naudu, kā tā tiek tērēta, saņemta un pārskaitīta. Rodas jauni preču patēriņa pakalpojumi, tirdzniecības platformas, kurās darbojas pilnīgi citi mehānismi, nekā līdz šim izmantotie.

Modernās finanšu tehnoloģijas ne tikai padara mūsu ikdienu vienkāršāku, bet tās maina arī tradicionālās nozares reljefu. Cilvēkiem šodienas dinamiskajā dzīves ritmā ir arvien mazāk laika veidot ierasto klātienes saskarsmi ar saviem pakalpojumu sniedzējiem, kas prasa ievērojamus laika resursus, rada birokrātiskus šķēršļus, turklāt izmaksā salīdzinoši dārgi. Tā vietā par prioritāti kļūst pieejamība un mobilitāte.Alternatīvo finanšu pakalpojumu sniedzēji rada un piedāvā arvien personalizētākus produktus, kuru formā, pielietojamībā un funkcionalitātē lielāku ietekmi iegūst gala patērētājs, viņa intereses, vajadzības un vēlmes. Katru gadu nozares pārstāvji un uzraugošās institūcijas iegulda milzīgu darba apjomu, lai sakārtotu kontroles mehānismus, nodrošinātu ikvienam vienādus darbības principus jeb modernu un efektīvu nozares regulējumu.

Mainoties tirgus tendencēm un naudas pārvaldīšanas formām, bankas attīsta savus produktus, sperot soli pretim patērētājam un piedāvājot daudz ērtākus un ātrākus risinājumus. Bankas kļūst digitalizētas, to pakalpojumos arvien lielāku nozīmi iegūst mākslīgais intelekts un automatizācija. Arī finanšu tehnoloģiju jeb FinTech nozare, lai nezaudētu savas pozīcijas tirgū, sāk veidot sinerģiju ar patērētājam jau iepazītām lietām, kuras daudzus gadus piedāvā tradicionālās bankas. Kā vienu no aktuālākajiem piemēriem var minēt distances kredītu uzņēmumu interesi par kredītkaršu ieviešanu savā biznesa darbībā.

Iespēja inovatīvajam kļūt par tradicionālo, bet tradicionālajam par inovatīvo

Ja vecākajai aktīvajai bankai šogad aprit jau 546 gadi, tad par moderno FinTech ēru var uzskatīt tikai pēdējos desmit gadus. Arī bankas kā finanšu organizācijas vēsturē bija kaut kas jauns, kas tika asociēts ar nedrošo un nezināmo, un tieši šādam ciklam šobrīd iet cauri modernās alternatīvo finanšu institūcijas.

Ņemot vērā pieaugošo moderno tehnoloģiju lomu mūsu ikdienā, to, ka FinTech uzņēmumi saviem klientiem piedāvā krietni mazāku birokrātiju, mazāku laika patēriņu un demokratizētu piekļuvi saviem pakalpojumiem, šai industrijai ir visas iespējas jau tuvākajā nākotnē ieņemt arvien drošākas un stabilākas pozīcijas, lai kļūtu par tradicionālām un ilglaicīgām vērtībām. Būtisks faktors, kas satuvina cilvēkus ar alternatīvo finanšu pakalpojumu sniedzējiem ir tas, ka tieši šīs institūcijas nojauc barjeras starp cilvēku un iespēju trūkumu ērti saņemt, tērēt, ieguldīt un apsaimniekot savus finanšu līdzekļus.

Ja aplūkojam tehnoloģiskās iespējas, tad Fintech uzņēmumi šobrīd atrodas nedaudz priekšā bankām, taču tradicionālajam banku sektoram ir kāda ļoti būtiska priekšrocība - pieredze, punktuāli izstrādāti un regulēti darbības principi un procesi. Ja abas nozares spēs apvienot savas stiprās puses un veidot konstrukīvu konkurenci, tad nozare un gala patērētājs no tā var tikai iegūt.

Ir nepareizs uzskats, ka FinTech nozare apdraud banku darbību. Tieši otrādi – šī brīža pārmaiņu periodā tā komplimentē un diversificē banku finanšu sistēmas, tā izaicina uzlabot un pilnveidot banku procesus, nevis aizstāj vai grauj tos. Tomēr bankas nedrīkst gulēt uz lauriem, jo pieaugot patērētāju prasībām, iegūstot uzticību modernajam, sabiedrībā vēl būtiskāk pieaugs pieprasījums pēc inovācijām, komforta un mobilitātes, kas ir galvenie spēles kauliņi, kas atrodas FinTech laukuma pusē.